lördag 29 augusti 2015

Sveriges kiosker i utdöende!


Svenska kiosker lämnas åt sitt öde!

               
Den klassiska svenska kiosken håller på att försvinna. I snitt har tre kiosker lagts ner varje månad i 25 år. Nu finns bara drygt 1 500 kiosker kvar. I många kommuner finns det inte en endaste kiosk kvar.
Kiosken – "en liten fristående byggnad med försäljning av varor och tjänster som bidrar till den allmänna nyttan och trevnaden", som det heter i Stockholms stads vägledning för kiosker – är på utdöende. Sedan 1991 har 899 kiosker försvunnit, enligt Lantmäteriets offentliga fastighetsregister.
– Den fristående kiosken som många av oss minns från vår barndoms somrar finns inte på lika många platser längre, säger Per Sörbom på Lantmäteriets geodatadivision.
– Många små företag har fått svårt att konkurrera när de stora etablerade handlarna börjat konkurrera med generösa öppettider på kvällar och helger, säger Jonas Arnberg.
– Och därmed är det nog inte så många kunder som tycker att de fått sämre service för att kioskerna försvunnit, säger han.
Den traditionella kiosken har också haft svår konkurrens från kedjor som Seven Eleven och inte minst från bensinstationerna som på många håll förvandlats till nästan dygnet runt-öppna servicebutiker där själva bensinen är en bisak.
Flest kiosker finns föga överraskande i storstäderna. Men turisttäta områden som Gotland och Borgholm på Öland har förhållandevis gott om kiosker. 24 av Sveriges kommuner har inte någon kiosk alls, enligt fastighetsregistret.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar