lördag 19 oktober 2013

Topp tunnor rasande!

Det är tyst kring det nya sopsystemet som kommunen vill införa. Nu kan Erik Sandstedt Hultsfred inte hålla tyst längre.”Det är vansinnigt med två så stora tunnor i en kommun det snart bara bor pensionärer i”, säger han.


Inte en gång sedan Erik Sandstedt avgick ur fullmäktige 1990 har han presenterat sin åsikt offentligt. 
Men frågan om nya sopkärl känns viktig. Han kan inte hålla tyst om eländet, som han säger.
– Jag vågar säga att jag pratar för väldigt många.


Erik Sandstedt skräder inte orden. Visst, han är sansad som alltid, men man hör på allvaret i hans röst – att det här ”påfundet” gillar han inte alls.
– Det är idioti att byta ut dagens sopkärl mot två så stora, med fyra fack i varje, säger han. Det är mest villor i Hultsfreds kommun och i väldigt många bor det gamla människor. Snart bara pensionärer, tillägger han. Vi slänger inte så mycket att det är försvarbart att byta till två så stora tunnor.

Liten tunna
Han och hustrun har själva den lilla tunnan med fjortondagarstömning. Den är aldrig full.
– Slänger man en kapsyl i veckan behövs inte ett stort fack för det, säger han med allvar i rösten. Varför ändra ett fungerande system, frågar han sig. Och han vet att många tycker som han.
Men få, eller rättare sagt ingen, har framfört sin åsikt offentligt tidigare.
– Det brukar inte jag heller göra. Det har jag inte gjort en enda gång sedan jag gick ur Hultsfreds Kommunfullmäktige för 23 år sedan. Det förvånar mig att inte fler opponerar sig. Men jag vet att det pratas om det. Och en del har tagit upp det med mig, som gammal politiker.

Författare: Charlotte Madestam

Läs artikeln i VT HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar