onsdag 9 november 2011

Min filosofi verkar slå in!

EU detta mastodantbygge en europeisk union som tillkom för att vi skulle likna det amerikanska systemet eller landet om man så vill dvs. att vi  skulle ha en central maktpunkt i Europa som alla regler och normer skulle ristas ner i sten i, och sedan skulle alla länder som tillhör detta mastodantbygge likna dom amerikanska staterna och styras delvis i respektive land. Alltså vi har byggt upp en union med gränser runt denna union som ett slags fästning i världen, där vi skulle kunna styra oss själva och må bra i medan en annan union, Sovjetunionen föll i hop som ett korthus. Nu har vi en global ekonomisk kris och i Europa är den nästan värst, bara USA har en större upplånad skuldbörda och därmed den största ekonomiska krisen i världen. Vad vi nu ser i Europa är ett mastodantbygge eller kalla det en union som håller på att rasera, slitningar mellan länder, en nord syd problematik verkar vara i upptågande. Euromedlemsländer som ser sig orättvist behandlade som måste betala enorma summor till länder som har en urusel ekonomi. Politiker som är trötta eller inkopetenta, länder som går på knäna. Man vet helt enkelt inte vad man skall göra för att få ordning på detta, nu försöker man med konstgjord andning, men detta är bara en tillfälligt och ingen kan se någon ljusning i sikte utan tvärt om det kommer att bli värre. Men det kan jag inte utveckla med några rader en morgon som detta.

Nå vad var då min filosofi då: Jag röstade NEJ till EU och jag röstade NEJ till att vi skulle införa euro i Sverige, så man kan säga att jag inte är med i EU, men tyvärr är vi nu med och jag får vara delaktig i detta Babels torn och se på när detta kommer att rasa ihop som ett korthus det är bara en tidsfråga men att den kommer är jag helt säker på. Min enkla filosofi var naturligtvis att detta kommer inte att fungera, och det verkar som att vi är på väg till till en brytpunkt där min filosofi kommer att få rätt. Se you later alligator!

PS! Såg Anders Borg i gomorronsoffan på TV och att höra en så pessimistisk Borg ang. läget i Europa, det var noterbart, men jag tror han och även vi har anledning att vara oroade med vad som nu vi har framför oss i åratal, så där tror jag Borg och jag är överens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar