måndag 10 februari 2014

”Här handlar allt om musik”

Från USA till ett snöigt Hultsfred, Sverige. Den resan har Sumire Niki och Glynnis MacDonald gjort. Under en termin är de utbytesstudenter på utbildningen Music & Event management på Campus Hultsfred.

Glynnis MacDonald och Sumire Niki trivs på utbildningen i Hultsfred.

Glynnis och Sumire gick på samma college i staten New York, men kände inte varandra så bra innan de bestämde sig för att ta steget och plugga i Hultsfred.
Sumire kommer egentligen från norra Japan, men bodde i USA för att plugga. Glynnis kommer från New York.
– I min hemstad är det alltid snö på vintern, och i New York är det snö, och sen kom jag hit. Jag har lite otur med solen och värmen helt enkelt. Nu längtar jag efter våren, säger Sumire och skrattar.

Spelar saxofon och piano
De stannar i Hultsfred till juni. Det är bådas första gång i Sverige, även om Glynnis varit i Europa några gånger innan hon kom hit.
Det var kärleken till musiken som fick dem att söka sig till Hultsfred. Båda spelar både saxofon och piano.
– Det var den enda musikutbildningen som man kunde åka till som utbytesstudent från vårt college, och jag hade ett par vänner som hade gått i Hultsfred och sa att det var jättebra, säger Sumire.
De två tjejerna hade ett par gemensamma vänner och träffades ett par gånger innan resan – och på flyget till Sverige.
– Vi hade råkat boka samma flight, så då fick vi chans att umgås, säger Glynnis. 

Författare: Emma Sellbrink Vimmerby Tidning:
Läs artikeln HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar