fredag 2 augusti 2013

Årets dagsutflykt till Öland företogs Lördagen den 27 juli.

Den glasblåsande bluesgitarristen i Kastlösa!

Vi packade bilen med hundar och div förskaffning, kamerautrustning mm. Tankade bilen och avresan blev runt 10 på förmiddagen. Färden gick så söder ut tills vid hamnade i Ålem, då var det dax för medhavd fika och räckmacka som inhandlats på vårt lokala café på Gågatan innan avfärd. En utsökt räckmacka och ett gott kaffe satt fint i det strålande sommarväder som vi hade beställt.
Fortsatt till Kalmar som vi dock ratade för att direkt ta oss upp på Ölandsbron som så riktigt leder just till ”solens och vindarnas ö”. Vattnet i Kalmar sund låg där under oss spegelblankt och fint, solen gassade. Bron passerades i ett lungt tempo, dock med mycket bilar, husbilar och husvagnar som var på väg bort från ön. Vi svängde som brukligt är av mot Ottenby som leder söder ut på ön, en av två vägar man sedan kan välja, antingen vägen som går längre ner mot havet ”den gamla” eller den som vi körde, den övre vägen som passerar en mängd byar och som är något intressantare.
Ett stort antal ”loppis” passerade vi, ja vi räknade faktiskt hur många loppis vi skulle passera på resan ner mot Öland, många blev det men vi besökte inte ett endaste av dessa, helt frivilligt! Nej, detta skulle inte bli en loppisresa, det räcker med ”bröten” man själv har samlat på sig under årens lopp! Utan istället hade vi bestämt oss för att stanna till på några intressanta ställen, och det gjorde vi!
Väl framme i Kastlösa som betyder i stil med ”en stor grushög” stannade vi. Nåväl, eftersom vi tidigare har besökt ett litet glashytta där tidigare och själva fått känna på att blåsa våra egna designade alster och känner glasblåsaren väl, så var det självklart med att titta in där och hälsa på. En ljuv bluesmusik möttes vi av när vi klev in i utställningen och ateljen, vad var detta! Jo, självaste glasblåsaren, dansk som han är stod där bakom disken med en gura i hand, och lirade. Fantastiskt skickligt må jag säga, en glasblåsare som också är en duktig musiker, jo jag tackar! Ett inköp gjordes, ett husspöke i glas naturligtvis, en liten fin sak från egen design till färdig produkt!
Tack och hej till glashyttan, och vidare mot ett krukmakeri som vi tidigare också besökt många gånger, ett snabbt besök och vi kunde konstatera att dessa lertillverkade saker inte var något för vår del, samma urval som tidigare fans på hyllor och bord!
Nästa stopp blev Grönhögens hamn, ett litet idylliskt ställe som passar bra att rasta både oss och hundarna vid havet som det ligger, eftersom att hamnen ligger där helt logiskt! Fika på stående fot vid bilen tog vi oss tid till och det var naturligtvis gott som vanligt. Noterat är att 40-talisternas lilla leksak husbilen hade nått även Grönhögens hamn, rad på rad stod dessa vagnar, den ena lyxigare än den andra, dock såg man inte till någon som ägde dessa, satt väl inne och kurade i det fina vädret.
Vidare ner mot söder passerad vi vägskälet till fyren Långe Jan som dock inte fick något besök i år av oss. Näsby den gamla radhusbyn där bla. den gamla kyrkan i Ås ligger, känd från nyårsringningar i Tv, åkte vi igenom för att senare besöka.
Vi körde istället upp till Gräsgårds hamn, ett fiskeläge på östra sidan som fortfarande är i bruk, märkligt nog! Ett bra ställe för den inbitne fotografen att ta bra bilder på fiskebodar stranden mot havet od.. Ett ställe man bara kan vara på, sitta och titta ut över havet och fundera på och uppskatta hur fin naturen mellan land och hav är. Stannade ett tag, även dit hade folket hittat, då full bilparkering påvisade så! Man kan här även köpa färsk fisk och andra delikatesser. Ett trevligt ställe som väl är värt ett besök.
Nu, bär det av norr ut på ön, vi måste ju äta också. Blå Porten fick bli stället, ett gammalt omgjort mejeri i vit kalksten som för ett antal år sedan blev Galleri, med rumsuthyrning och restaurang, ett mysigt ställe på östra sidan! Bör besökas! Mat intogs i trädgården och ett besök på galleriet givetvis. Utställningen var väl så där kan jag tycka, men det är ju olika med tycken och smak som bekant!
Dagsutflykten på Öland tog här sin vändning då vi åter ställde kosan söder ut mot en konstnär som vi också känner, Peter Nilsson den duktige fågel och naturmålaren som har sitt galleri på östra sidan. Besök och samtal i ateljen där också utställningen är förlagd, kul och intressant.
Näsby blev nästa mål, radhusbyn där vi gjorde ett rätt så långt uppehåll och besökte några numera inrotade ölänningar boendes där.
Klockan gick och kvällen infann sig, vi skulle äta något innan vi lämnade ön för att ta oss dessa 18 mil till hemmet igen! Mörbylånga blev platsen som vi svängde av till för mat. Mörbylånga är väl inte partyplatsen på Öland utan turisterna dit kommer nog sjövägen för övernattning i gästhamnen.
Ja Mörbylånga blev sista stället på Öland som fick sig ett besök från oss denna dag, vi for vidare upp gamla vägen eller den nedre som den kallas ända upp mot ölandsbron. En lyckad dagsutflykt till Öland kan jag summera ihop det hela till. Vi stämplade in 23 cirka i hemmet, trötta men nöjda efter detta dagsverke!