torsdag 1 december 2011

Saxat från en annan blogg!

Detta har jag saxat från en annan blogg!

"Igår var jag ju ute och shoppade. Eller, jag försökta shoppa, jag hittade ju inget som föll i smaken. Någon annan som också har varit ute och shoppat är Malin Wohllin. Hon skriver om sin upplevelse på aftonbladet och tycker att skyltdockorna på Gina Tricot är för smala. Just dom har jag inte tänkt på, men jag har tänkt på en annan sak. Och jag har tänkt ganska mycket på det.
Det är nämligen så att jag har en bekant som har en högt aktad position inom en högt aktad klädkedja. Vid ett tillfälle då vi pratade om mode berättade han för mig att hela klädkedjans strategi går ut på att, jag citerar ”unga tjejer vill klä sig fint för killar, och dom köper nya kläder varje helg”. Och detta är ett företag vars aktieägare tjänar miljoner miljoner. På att unga tjejer klär sig fint för killar. Varje helg. Och aktieägarna, får man förmoda, är inte unga tjejer.
Utan att bli för politisk skall jag plantera några frågor hos er. Mina vänner brukar på skämt kalla mig för kommunist. Asså jag är inte kommunist, det är bara det att jag har en fin ide om en perfekt värld där alla är jämlikar. Och så säger dom att ”kommunismen är en fin ide men det fungerar inte i praktiken”. Då vill jag fråga: Fungerar kapitalismen i praktiken? För vem fungerar det? För de unga tjejerna? För Afrika? För de underbetalda kvinnorna i Portugal som syr kläder för Zara. Som unga tjejer köper varje helg.
Jag är inte politiskt engagerad. Jag tror inte på att världen kommer att bli bättre. Hoppas. Men jag tror inte det. Jag tror att barn i Afrika kommer att svälta, jag tror att unga tjejer kommer att ha anorexia och spendera sina slantar på billiga kläder, jag tror att detta kommer att pågå under hela ”våran” storhetstid. Storhetstider kommer ju och går. Alla folk har haft sina storhetstider, uppgång och fall. Just nu har det kapitalistiska samhället sin storhetstid. Vi handlar inte med slavar, men nära därpå. Hur många blev förvånade när de fick reda på att den norska laxen skickas till Thailand för att paketeras? Hur låga är inte lönerna där? Om det lönar sig att skicka fisken till andra sidan jordklotet och tillbaka, i stället för att paketera den i Norge.
Jag gillar inte konsumtionssamhället för at the end of the day gynnar det inte unga kvinnor. Det snarare drabbar unga kvinnor. Så tänk på det i jul. När ni köper klappar. Har man möjlighet är det super om man tänker på att handla närproducerat och rättvisemärkt. Men många kan inte det. Jag kan inte. Jag är ett offer för kapitalismen, ha ha, så dramatiskt. Men jag försöker i alla fall hålla det på ett minimum. Och hålla mig borta från Gina Tricot!"


Något att fundera på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar