tisdag 29 juli 2014

Att laga en punktering nu för tiden 2014!



Att laga en punktering (punka) nu för tiden kan göra att nerverna exploderar, varför! Jo dels för att däcken nu för tiden är gjord av någon konstig blandning av plast och gummi, ja om det nu är gummi, tveksamt. Innerslangen gjorda i Kina naturligtvis håller inte måttet så klart, Kinaskit som det mesta nu för tiden är, alldeles för klena för vanlig cykelåkning på normala svenska gator och vägar. Punktering får man nästan räkna med vid en cykeltur nu för tiden. Skullen nu punkteringen vara ett faktum måste man naturligtvis laga den. Vad göra, jo införskaffa en reperationsats naturligtvis, denna består hör och häpna av självhäftande plåsterliknande lappar ingen solution alltså! Nejdå, rugga med sandpapper sätt på lappen, klart och färdigt! Bra va, näää! Kavla i innerslangen i däcket, pumpa upp och sätt dit hjulet och koppla in växelanordningen, cykla! Det är nu problemet med dessa fantastiska självhäftande plåster uppstår, när däcket är opumpat ser allt jättebra ut, lappen sitter snyggt och prydligt där den ska över hålet. Men när man pumpat fullt händer det saker inne i däcket ska ni veta, den självhäftande lappen har fått ett eget liv, den drar ihop sig, minskar alltså. Limmet orkar inte hålla emot den uppumpade (nu är det en fluga här på skärmen som irriterar igen) (nu är den död, klippte till med flugsmällaren) slangen, utan hålet får en ny chans att pysa. Detta händer alltså tydligen på natten, för på morgonen när jag skulle ta en runda, då var naturligtvis däcket tomt igen! Irritationen är stor och det hjälper ju inte att det är 30 grader varmt också! Vad ska man dra för lärdom nu då! Jo är något tillverkat i Kina, det kan va allt ifrån gräsklippare till reparationssatser för punktering. Bojkotta detta skit som kommer från Kina! Tyvärr kommer ju allt därifrån. Förr kom det från Trelleborgs gummifabrik, alltså svensktillverkat, men så höll det också! #dinröst #val2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar