lördag 24 augusti 2013

Hundpromenad och roadtrip!

Målillas numera automatiserade SMHI:s väderstation.


Ikväll har jag och Zakke som brukligt är på helgerna tagit en promenad vid flygstationen i Hultsfred, en numera tragisk öde och obemannad anläggning, dvs. inga flygaktiviteter äger rum att tala om. Nej skillnad var det förr då linjetrafik från Hultsfred till Stockholm morgon och kväll förkom under många år. Denna är givetvis också nedlagt förmodligen för gott! Ironiskt nog är anläggningen till salu.
Då jag hade rastat hunden tillräckligt så satte jag, med bilen kosan söder ut mot Målilla i det fina kvällsvädret. Tog gamla vägen genom kyrkbyn och svängde av genom Gårdveda by, ett pittoreskt litet ställe med husrader längs efter vägen som går genom byn. Efter att genomfartsleden mot Växjö, Vetlanda dragits norr om Målilla kyrkby så kunde jag konstatera att jag var ganska ensam att köra denna gamla sträcka, all trafik går således på den nya sträckningen, förutom lokal trafik som av tidsskäl och av gammal vana tar vägen genom kyrbyn.
Eftersom jag ändå var i Målilla så tänkte jag besöka ett av Målillas två kända fenomen i media, nämligen den meteorologiska väderstationen som numera är automatiserad som för övrigt alla SMHI:s stationer är, bilden ovan visar detta.
Även Stationsbyn tog jag en runda igenom och man kan konstatera att flyttningen av folk från mindre samhällen även drabbat Målilla, då tomma hus och affärer vittnar om detta, tragiskt att behöva konstatera detta. Frågan är vad som kommer att hända med alla dessa småorter som mer eller mindre håller på att dö ut. Kommer dom någonsin mer att blomstra, ja den som lever får väl se. Men nu på 2000-talet ser det rätt mörkt ut, tyvärr!
PS! Har även idag besökt Eksjö, som även imorgon kommer att besökas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar