Några av punkterna i förslaget som serieföreningen ska fatta beslut om.
Lönetak. Den totala förarkostnaden per säsong ska inte få vara mer än 2,9 miljoner och inte mindre än 2,2.
Mindre trupper. Trupperna ska bara bestå av sju ordinarie förare. Uppstår långtidsskador ska ersättare kunna tas in. Dessutom ska man kunna köra riders replacement för förare 1–5, inte som i dag bara för de två förare med bäst poängsnitt.
Utöka elitserien till tio lag. Nästa säsong kommer elitserien att bestå av åtta lag. De minskade kostnaderna och mindre trupperna ska göra det möjligt för fler lag att köra i elitserien.
Slopade eller ändrade snittregler. I dag handlar speedway mycket om att hitta förare som går in i truppen med rätt poängsnitt. Lönetak och mindre trupper skulle kunna göra snittregeln överflödig.
Klubbarna tar makten. Från och med nästa säsong släpper Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (Svemo) makten över speedwaysportens seriesystem till ett av klubbarna nystartat bolag, svensk speedway och isracing, SSI, precis som Svensk Elitfotboll sköter allsvenskan och Hockeyligan elitserien i ishockey. (DN)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar